Exkurze AERO Vodochody

V listopadu tohoto roku se podařilo uskutečnit exkurzi do společnosti AERO Vodochody.

V listopadu tohoto roku se podařilo uskutečnit exkurzi do společnosti AERO Vodochody.

Začalo to takovým oťukáváním – zda to je dobrý nápad, jestli to je možné, zda o to vůbec bude zájem a tak podobně.

Po přímém osobním průzkumu mezi členy padlo rozhodnutí exkurzi zorganizovat. Vybrali jsme vhodný termín, získali jsme informace z Aera, že to možné je.

Ve zvoleném termínu bylo nejdříve přihlášených 22 lidí, ve finále se účastnilo 19 lidí.

Asi nejnapínavější část byla v dojezdu na místo na sjednaný čas. Dovede si to představit – vyrazit z Kutné Hory s úmyslem být před devátou hodinou ranní na parkovišti Aera. Někdy stačí bohatě 1,5 hodiny a někdy jsou 3 hodiny málo. Ale v ten den se všichni řidiči na naší trase dohodli, že nebudou havarovat a ani jinak blokovat příjezd a průjezd Prahou a tak jsme dorazili bez komplikací. Před devátou naše výprava 4 automobilů zaparkovala na parkovišti před fabrikou.

Po nezbytné vstupní lustraci a nafasování modrých vest s označením NÁVŠTĚVA jsme s průvodcem vyrazili. Cílem bylo vidět výrobu L-39NG. Začali jsme ve výrobě a kompletaci podsestav, přešli jsme k výrobě konstrukčních celků (viděli jsme výrobu draku přetlakované části trupu – kabiny a motorové části trupu), pak jsme mohli obdivovat výrobu dílů v kooperaci pro Airbus a Embraer. Po přemístění do další výrobní haly jsme mohli vidět zástavbu instalací na rozpracovaných L-39NG. Jednalo se o kompletaci palivového systému včetně trupových nádrží, instalace motoru, instalace kompletního vybavení kokpitu, instalace mechanizace křídla včetně hlavních podvozků, …

Zde už L-39NG vypadala jako letadlo, i když ještě nekompletní. Třešničkou na dortu byla poslední hala, kde probíhaly dva procesy. Kompletní generální opravy původních L-39C, kde už byly kokpity modernizovány na tzv. GlassCockpit a finální testování kompletně sestavených L-39NG včetně motorových zkoušek a následných záletů.

Chtěl bych touto cestou velmi poděkovat našim odborným průvodcům – Martinovi a Tomášovi za trpělivost s našimi laickými dotazy, jejich perfektní vysvětlování a velmi fundovaný výklad. Pánové, ještě jednou vám děkuji.

Dopoledne strávené pochodem po výrobních halách jsme zakončili skvělým obědem v podnikové kantýně – jak by řekl klasik Jára Cimrman – byla to taková pěkná tečka za tím naším případem.

Pokud bych za sebe měl shrnout dojmy – asi nejvíce jsem byl překvapen z toho, že na výrobě L-39NG se samotné Aero podílí ve velké míře už na prvovýrobě – to znamená, že relativně málo prvků nakupují tzv. z venku, od kooperantů/dodavatelů. A také musím ocenit procesní a technologické zvládnutí výrobního toku – je to koncert pro oči strojaře (no jo, ale oni tam ty éra vyrábějí už přes 100 let smiley).

 

Jiří Milý