DV-1 Skylark - nové klubové letadlo

V září roku 2016 jsme dostali nabídku na koupi UL letadla Skylark. Nebylo to pro mne úplně neznámé letadlo - viděl jsem postupný vznik letadla, instalaci systémů i motoru, zálet nového letadla.

V září roku 2016 jsme dostali nabídku na koupi UL letadla Skylark. Nebylo to pro mne úplně neznámé letadlo - viděl jsem postupný vznik letadla, instalaci systémů i motoru, zálet nového letadla. To vše proběhlo v roce 2008. Pak letadlo stálo několik roků v hangáru a nikdo s ním nelétal. V roce 2016 se původní majitel rozhodnul pro zástavbu jiného motoru a při této příležitosti byla provedena kompletní nová elektroinstalace a namontována radiostanice s frekvenčním krokem 8,33MHz. Ve fázi této přestavby došlo k prvním obchodním schůzkám, kde jsme se nakonec dohodli na koupi letadla s původním motorem - BMW 1100 v letecké úpravě od německé společnosti Take Off. Letadlo bylo sice 8 let staré, ale s náletem cca 40 hodin (není to překlep, čtyřicet hodin). Zhruba měsíc trvalo zprovozuschopnění, po provedené technické prohlídce nic nebránilo tomu, abychom začli se Skylarkem létat. Při uvádění do provozu jsme vyměnili všechny palivové hadice, důkladně prohlédli a zkontrolovali vše potřebné a po transportu na letiště se provedla montáž křídel a výškovky. Zalétavací pilot nám éro zalétnul a zjistili jsme první nepříjemnost - na zemi rádio funguje dobře, za letu vůbec. A protože naše letiště je v MCTR Čáslav, tak bez funkční radiostanice nemůžeme létat. Po různém měření a testování jsme zjistili, že je vadná anténa. Po instalaci nové antény jsme začali létat. Nejdříve jsem se přeškolil já, potom jsme začali létat s ostatními. Po zhruba 5 nalétaných hodinách jsme museli řešit poruchu reduktoru - volnoběžná spojka nám vyhlásila válečný stav. Tento problém jsme řešili s původním majitelem, ten vzal problém "na sebe" a dodal nám novou volnoběžku. Tímto mu chci ještě jednou poděkovat jménem klubu za jeho vstřícnost. Po instalaci nové volnoběžky se však porouchal alternátor a ve chvíli, kdy jsme i tento problém vyřešili, nastala zima.

Možná by někoho napadlo, co jsme to pořídili - vždyť jen řešíme problémy a nelétáme. Pravdou je, že jsme s tím, že budeme řešit drobné "dětské nemoci" počítali. Éro opravdu velmi dlouho stálo a nelétalo. Snad po tomto vynaloženém úsilí budeme létat bez větších problémů.

K vlastnostem a parametrům Skylarka. Mám s ním nalétáno cca 5 hodin. Není to mnoho, ale i tak si troufnu toto éro ohodnotit. Začnu motorem. Je to v klubu první éro se čtyřtaktním motorem. Motor BMW1100 má výkon 98 koňských sil, vliv kroutícího momentu je výrazně znát při rozjezdu. Vzletové otáčky okolo 7000 za minutu, stoupání ve dvou je 5-7 m/s. Cestovní rychlost 160-170 km/hod při cca 5500 ot/min. Přesnou spotřebu zatím nevím, ale podle dosavadního tankování se pohybuje 10-11 L/hod. Na letadle je třílistá kompozitová vrtule - stavitelná pouze na zemi.

Letové vlastnosti jsou výborné a ve všech režimech předvídatelné a nezáludné. Možná by mi vyhovovala větší síla do řízení. Vyvážení je elektrické - jen podélné. Elektricky ovládané vztlakové klapky v polohách 0°, 10°, 30° a je možné použít zápornou klapku -10°. Kabina je velmi prostorná jak pro čahouny, tak i pro ramenáče. Opěradla sedadel je možno nastavit do tří poloh. Přístrojové vybavení - radiostanice MGL Avionics V6 (včetně integrovaného interkomu) a letové a motorové přístroje ve sdruženém přístroji Brauniger AlfaMFD. Z letadla je výborný výhled, robustní podvozek a široká kola do značné míry eliminují nepřesnosti při přistání. Hydraulické brzdy na hlavních kolech nejsou moc účinné.

Skylark je celokovový dolnoplošník, výrazným poznávacím znakem jsou poměrně masívní winglety na konci křídel. Na trh jej uvedla společnost DOVA Aircraft.

Malý fotoseriál z montáže po transportu: