SONET UL - aneb jak nám krize dopomohla k novému letadlu

Článek byl vytvořen 20. srpna 2010. Někdy začátkem září roku 2009 mi telefonuje kamarád, kolega pilot a současně výrobce UL letadel a domlouváme si schůzku. Bez dlouhých okolků se mě zeptá, zda bychom chtěli nové klubové letadlo a nabízí nám SONETa. Tak jsme v klubu dali hlavy dohromady. Bylo to docela obtížné - nedisponujeme zrovna volnými statisíci a jediným řešením bylo prodat našeho Tajfunka TL-32.

Někdy začátkem září roku 2009 mi telefonuje kamarád, kolega pilot a současně výrobce UL letadel a domlouváme si schůzku. Bez dlouhých okolků se mě zeptá, zda bychom chtěli nové klubové letadlo a nabízí nám SONETa. Tak jsme v klubu dali hlavy dohromady. Bylo to docela obtížné - nedisponujeme zrovna volnými statisíci a jediným řešením bylo prodat našeho Tajfunka TL-32. Tajfun je sice dřívějšího data narození, ale poměrně v dobré kondici, se vzornou péčí a velmi nezáludnými (až blbuvzdornými) letovými vlastnostmi. Opravdu těžko jsme se s ním loučili.
Po provedeném prodeji již nic nebránilo v dokončení našeho nového letadla. Ke konci října 2009 byly provedeny zálety, vyřízeny všechny formality (registrace, technická, přihlášení a pojištění) a začalo se létat.
V současnosti mám se SONETem odlétáno téměř 55 hodin a pokusím se zhodnotit vlastnosti tohoto letadla. Začnu svým přeškolením. Musel jsem se naučit a zvykat si na různé rychlosti vzhledem ke konfiguraci vztlakových klapek (na Tajfunu nic takového nebylo). A musel jsem se naučit správně přistávat s tím, že při korektním a plném podrovnání není vidět před sebe (pilot se musí dívat šikmo do boku). Se stejnými problémy se potýkali i ostatní, kteří se přeškolovali.
Z pohledu letových vlastností to je bezpečné, nezáludné a stabilní letadlo. V oblastech minimálních rychlostí poměrně výrazně varuje, občasné chyby pilotáže toleruje. Skvělou pomůckou jsou aerodynamické brzdy - ty jsou účinnější než skluz. Letadlo má možnost letu i se zápornou vztlakovou klapkou, kdy se zvýší cestovní rychlost cca o 20-40 km/hod, ovšem na úkor vyšší spotřeby paliva. Ke kladům také patří výborný výhled, aerodynamická čistota, nízká prázdná hmotnost a výborné dílenské zpracování. Současně bych velice kladně ohodnotil přístup výrobce - společnost AIRSPORT. Ať už se jednalo o servisní prohlídky nebo řešení některých drobných "dětských nemocí", vždy jsme byli spokojeni.
Abych byl objektivní, musím vyjmenovat i nějaká negativa:
- nepohodlné sedačky na delší lety
- poměrně těsná kabina v prostoru ramen
- jeden společný "knipl" uprostřed
První bod lze řešit polstrováním sedaček, s ostatními negativy se musíme smířit.

V každém případě SONET létá krásně, je to nové, moderní i hezké letadlo. Letadlo jsme si dovybavili interkomem David Clark, radiostanicí, kompasem, GPS a druhým (záložním) klasickým rychloměrem (průměr 60 mm). V současnosti máme na motoru již třetí vrtuli a s tou poslední jsme konečně spokojeni.

Technické údaje:
- dvoumístný celokompozitový dolnoplošník
- digitální sdružený přístroj Brauninger AlphaMFD
- čtyřpolohové  vztlakové klapky s přímým náhonem elektrickým servem s elektronikou (-10°, 0°, +10°, +30°)
- Rotax 582 DCDI s reduktorem typu B
- Stoupání 4-6 m/s
- Maximální rychlost v horizontu 180 km/h
- Ekonomická rychlost 120 km/h
- Rozpětí křídel 10,2 m
- Délka 6,8 m
- Plocha křídla 11 m2
- Prázdná váha 270 kg
- Max. vzletová váha 450 kg
- objem palivových nádrží – křídlové  2 x 25 L